04 augusti 2009

Lättirriterad?

Jag satt just och läste "Fråga Roger om kungligheter" i ett gammalt nummer av Queen och blev nästan arg när jag läste detta:

"2. Varför är kostnaden viktig?
Fråga: Jag har sett dig på tv i flera debatter om kostnaderna för bröllopet. Varför har det väckt så starka känslor kring huruvida kungen eller staten ska betala?

Svar: Ja du, det är en mycket bra fråga. Monarkin har alltid väckt starka känslor hos en del människor. Min ståndpunkt är att självklart ska svenska staten ta kostnaderna för bröllopet."

(Här blev jag riktigt irriterad. "Hallå, kungahuset får ju redan massor av pengar från svenska staten, pengar som vi har jobbat hårt för. Nej, men då räcker ju inte de pengarna förstås, utan de ska ha mer pengar för att äldsta dottern ska gifta sig. Jag ska ringa till något överkuku när jag själv ska gifta mig och be om pengar"... Sen kom det här:)

"Det vi får igen i ökad handel och en unik marknadsföring är enorma pengar jämför med det vi lägger ut. Sverige kommer synas i hela världen och det behöver vi i dessa oroliga tider."

Hm. Detta är kanske inte helt dumt tänkt, om det betyder att vi kommer tjäna mer pengar i framtiden, ja då kan vi ju faktiskt betala för ett kungligt bröllop också, det gynnar ju faktiskt mig i det långa loppet. Jag vill se fler såna här argument i alla diskussioner, tänk vad enkelt det är att övertyga människor om vad som är bra och vad som är dåligt.

Inga kommentarer: