09 augusti 2009

Ibland undrar jag om vi inte borde skriva en bok tillsammans.

Jag pratade med Lotta länge idag, det känns som det var längesen, vi har inte riktigt haft tid - någon av oss. Vi pratade om hur man stärker sitt självförtroende. Kommer självförtroendet med att man blir lite klokare varje dag och börjar acceptera att man är den man är, eller måste man faktiskt jobba med att höja sitt självförtroende?

Det är en svår fråga, vad gjorde man själv för att höja sitt självförtroende? När man väl har accepterat vem man är fullt ut, är allting lika lätt i alla situationer eller vacklar man emellanåt ändå, bara för att det händer någonting nytt? När är man fullärd egentligen, när har man nått målet med sitt självförtroende? Är det när jag känner mig trygg med den jag är på jobbet och bland vänner och bekanta, eller kommer det en tid i livet då jag faktiskt kommer att känna mig helt trygg i mig själv oavsett vad jag hamnar i för situation?

Jag skulle kunna fundera över det här hur länge som helst, men egentligen är det väl bara att vänta och se hur det känns om några år. =)

5 kommentarer:

Peter/Vizay sa...

Hemligheten ligger i ditt mentala jag. Självförtroende är något man själv frammanar ur sitt eget huvud. Det svåra ligger inte i detta utan i att på riktigt inse att man själv har makten att göra det :)

Lotta sa...

Hmm Kikki... Det låter som att Viz är way ahead.. Det är nog han som skriva boken! :P

Peter/Vizay sa...

de e ju inte för inte som dom kallar mig för just viz ;)

Kikki sa...

Jo, givetvis är det någonting man tar fram själv, men gör man det per automatik när man blir äldre och vi(z)sare eller måste man faktiskt jobba på det? <:

Peter/Vizay sa...

om det ändå fanns en manual så man kunde leta upp det svaret :)

Men eftersom det är en mental grej så kan man nog plocka fram det barar man verkligen vill och försöker, men det utesluter ju inte heller att det kommer av sig självt med mognad och ålder